مدل دیوید: ( 1990)
فرایند تدوین استراتژی بر اساس مدل دیوید و هانگر
1-مرحله اول – چارچوب تدوین استراتژی ها شامل:
- ماتریس ارزیابی عوامل داخلی
- -ماتریس عوامل خارجی
- -ماتریس بررسی رقابت
2-مرحله دوم – مقایسه شامل ابزارها و روش های:
- ماتریس فرصتها، تهدیدها، قوت ها و ضعف ها
- ماتریس داخلی و خارجی
- ماتریس بوستون
- ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک
- ماتریس استراتژی اصلی
3- مرحله سوم – تصمیم گیری:
- ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی
2-8-6- ماتریس داخلی و خارجی
ماتریس داخلی و خارجی ، بخش های مختلف شرکت را در 9 خانه قرار می دهد. روش کار این مدل شبیه مدل گروه مشاوره ای بوستون می تواند برای هر فعالیت صورت بگیرد و یا برای کل شرکت. جمع نمره های نهایی روی محور Xها و Yها، از 1 تا 99/1 نشان دهنده ضعف شرکت است، نمره های 2 تا 99/2 نشان دهنده وضع متوسط شرکت است و نمره های 3 تا 4 بیانگـر قوت شرکت است. ماتریس داخلی و خارجی به سه ناحیه تقسیم می گردد و برای هریک از آنها استراتژیهای متفاوتی پیشنهاد می گردد.
2-8-7- ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک
این ماتریس در بکارگیری جهت مقایسه عوامل داخلی و خارجی شرکت از اهمیت بسزایی برخوردار است. این ماتریس نشان دهنده دو بعد داخلی توان مالی (FS) و مزیت رقابتی (CA) و دو بعد خارجی ثبات محیط (Es) و قدرت صنعتی ( IS ). بسته به نوع سازمان برای هر یک از ابعاد که روی محورهای ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک قرار می گیرند می توان از متغیرهای مختلفی استفاده کرد.
استراتژیهای تهاجمی : در این حالت سازمان در بهترین وضع ممکن است و می تواند با استراتژیهای تمرکز، یکپارچگی و مشارکت از فرصتها بهترین بهره برداری را بنماید.
استراتژیهای محافظه کارانه : که اغلب استراتژیهای رسوخ در بازار، توسعه بازار، توسعه محصول و تنوع همگون را شامل می شود.
استراتژیهای تدافعی : باید با پرهیز از تهدیدات خارجی نقاط ضعف داخلی را اصلاح کرد و اغلب به واگذاری، انهلال، کاهش فعالیتها و تنوع همگون می انجامد .
استراتژیهای رقابتی : در این حالت سازمان باید استراتژیهای رقابتی را به اجرا درآورد و از استراتژیهای یکپارچگی، تمرکز و مشارکت بهره جوید.
IFE
EFE
CPM
SWOT
BCG
QSPM
IE
[8] . Internal , External Matrix
[9] . Strategic position and action evaluation matrix
[10] . Financial Strength
[11] . competitive Advantage
[12] . Environmental Stability
[13] . Industry Strength
[14] . Aggressive
[15] . Conservative
[16] . Defensive
[17] . Competitive
فرم در حال بارگذاری ...