چن و چن مزایای محسوس و نامحسوس CRM را بدین صورت بیان میکند:
جدول 2-2- مزایای مدیریت ارتباط با مشتری
مزایای محسوس | مزایای نامحسوس |
افزایش درآمد و سودآوری دوره بازگشت مجدد سریع کاهش هزینههای داخلی بهره وری بالاتر کارکنان نرخ بالاتر نگهداری مشتریان تأمین سرمایه گذاری جهت بازاریابی و با بالاترین نرخ بازگشت |
افزایش رضایت مشتری بهبود خدمات مشتریان مدیریت با روابط نزدیکتر مثبت بودن اطلاعات گرفته شده از دیگران ساده و مؤثر کردن فرایندهای کسب و کار افزایش عمق و اثربخشی تقسیم بندی مشتریان درک راهنمایی بهتر نیازهای مشتریان |
2-2-6- مزایای مشتریان از ایجاد ارتباط با سازمان
مزایای مشتریان از ایجاد ارتباط در سه طبقه به شرح زیر ارائه گردیده است:
-
- اطمینان: کاهش سردرگمی، اطمینان به فراهم کننده خدمات و احساس آکنده از اعتماد به او.
- مزایای اجتماعی: متمایزکردن مشتریان، آشنایی مشتریان با کارکنان و توسعه روابط دوستانه با مشتریان.
- خدمات ویژه (رفتارهای خاص): خدمات اضافی، قیمتهای ویژه و اولویت بالاتر نسبت به دیگر مشتریان. البته باید توجه شود که مشتریان متفاوت هستند و ادراکات متمایز از یکدیگر دارند، در نتیجه ارزش روابط و نوع رابطه برقرار شده با آنان نیز متفاوت است که این امر باید در ایجاد ارتباط مد نظر قرار گیرد (عباسی و ترکمنی 1389)
2-2-7- انواع سیستمهای CRM
سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان، سیستمی است که سازمان را در برقراری رابطهای بلند مدت با مشتریان آن یاری دهد. روابطی که بر مبنای استراتژی برد- برد طراحی شده باشد و برای دو طرف ارزش آفرین و پرمنفعت باشد. هر تعاملی با مشتریان یک فرصت است. منظور ار فرصت، فقط فروش محصولات به مشتریان نیست، بلکه مهم تر از آن، این است که سازمان در تماسهای خود با مشتری اطلاعات مفیدی را می تواند به دست آورد، اطلاعاتی که یادگیری سازمانی را افزایش خواهد داد و سازمان را در یافتن ایدههای جدید و شناسایی سلایق مشتریان یاری خواهد رساند (شهرکی و همکاران 1389). این سیستمها را میتوان به سه دسته کلی تقسیم کرد:
2-2-8- CRM عملیاتی
در این روش تمامی مراحل ارتباط با مشتری، از مرحله بازاریابی و فروش تا خدمات پس از فروش و دریافت بازخورد از مشتری، به یک فرد سپرده میشود. البته به نحوی که فروشندگان و مهندسان ارائه خدمات بتوانند سابقه هر یک از مشتریان را بدون مراجعه به این فرد در دسترس داشته باشند (گری و جانگ 2001).
بخش عملیاتی CRMبه طور معمول شامل سه حوزه عمومی کسب و کار یعنی خودکار سازی عملیات بخش فروش یا SFA پشتیبانی و خدمت به مشتریان CSS خودکارسازی عملیات بازاریابی یا EMA میباشد. بخش بازاریابی فراهم کننده اطلاعاتی در خصوص رقبا، گرایش بازار و متغیرهای کلان محیطی است. بخش مدیریت فروش برخی از فرایندهای فروش و مدیریت فروش شرکت را خودکار میکند. این بخش به جمع آوری و دنبال کردن اطلاعات مربوط به عادات خرید، پسند و سلیقه و جمعیت شناسی مشتریان و کارایی کارکنان بخش فروش می پردازد. بخش خدمات مشتری نیز مامور خودکار سازی برخی خدمات از قبیل درخواست اطلاعات، شکایات، محصولات مرجوعی و… است (گری و جانگ 2001).
از ابزارها و روشهای CRMعملیاتی میتوان به اتوماسیون نیروی فروش(SFA) اشاره نمود که تمامی عملیات مربوط به مدیریت تماسها، بورس و فروش را به عهده دارد. نظام حمایت از مشتری (CSS) ابزار دیگری در CRM عملیاتی است که در آن به جای ارتباط تلفنی با مشتری از ابزارهای دیگری مانند ارتباطات رودرو، اینترنت، دورنگار (فاکس) و کیوسکهای مخصوص پاسخگویی به مشتریان استفاده میشود. همچنین در این حالت، شرکت خود را آماده پاسخگویی به مشتری میکند به طوری که نظامهای داخلی یک شرکت در این بخش قرار میگیرند. به عنوان مثال تمام فعالیتهای یک شرکت مثل ارائه خدمات، سفارش، ارسال صورت حساب و بازاریابی در این بخش قرار میگیرند و تنها چیزی که باید مد نظر قرار گیرد، هماهنگی این بخش با سایر نظامهای موجود در سازمان میباشد (فرضی 1385).
CRM عملیاتی از فرآیندهای معاملاتی سنتی که به طور معمول در قسمت جلوی اداری و به صورت روزمره جهت برقراری ارتباط مستقیم با مشتریان انجام میشود، حمایت میکند. CRM عملیاتی نقش پشتیبان برای تجزیه و تحلیلهای استراتژیک و فعالیتهای حمایتی دارد. جدول 2-3 فن آوریهای مختلف بخشهای فروش، بازاریابی و خدمات مشتری را نشان میدهد که در اجرای CRM عملیاتی به کار گرفته میشود (بالتزان 2008).
جدول 2-3- ابعاد فن آوریهای CRM عملیاتی در بخشهای سازمانی
خدمات مشتری | فروش | بازاریابی |
مرکز تماس | مدیریت فروش | ایجاد فهرست |
ارائه سرویس مبتنی بر وب | مدیریت تماس ها | مدیریت فعالیتها |
مکتوب کردن مکالمات | مدیریت فرصت ها | خدمات در حین فروش و پس از فروش |
Chen and Chen
Application
Gray & Jung
Sales Force Automation
Customer Service and Support
Enterprise Marketing Automation
Sales Force Automation (SFA)
Day-to-Day Front- office
Baltzan,Philips
فرم در حال بارگذاری ...