وبلاگ

توضیح وبلاگ من

شناخت علل و عوامل گرایش دانش آموزان به شاخه های فنی هنرستان های فنی و …

 
تاریخ: 04-12-99
نویسنده: فاطمه کرمانی

این كار میسر نخواهد بود الا این كه  آموزش و پرو ربا برنامه ریزی صحیح ،و ایجاد همكاری سایر موسسا ت ،نهاد ها ، و مراكز تولیدی و آموزش با این نهاد راستین ،آستین همت بالا زند و علاوه  بر تامین شغل برای افراد ،برای بر طرف كردن نیاز مند ی های جامعه افراد كار امد و متخصص و ماهر تربیت كند . آگاهی از سوال انتخاب شاخه های فنی  آگاهانه و نا آگا هانه بدون انتخاب می تواند جامعه ای را در برنامه ریزی  های آموزشی و حرفه ای كمك نماید . در این راستا سؤالات پژوهش حاضر عبارت است از :

 

 

 

    • چه علل و عواملی وجود دارد كه دانش آموزان به شاخه های فنی هنرستان های فنی و حر فه ای گرایش پیدا می كنند ؟

 

 

    • آیا گرایش دانش آموزان به رشته های فنی و هنر ستا ن های فنی و حر فه ای از روی هدف معین و به طور آگاهانه صورت می گیرد ؟

 

 

 

 

 

اهمیت و ضرورت تحقیق :

 

 

برای این كه در جامعه ای به ترقی و پیشرفت برسد ،باید به دانش كاربردی كشور اهمیت دهد . در علوم و فنون و هنرهای گوناگون در پیوند با آرمان ها و با ورها و ارزش ها و هنجار های «مقبول » و «حقانیت یا فته های » اجتماعی ،جای خود را در كلیت ها باز یافته اند و از طریق «نهاد آموزش و پرورش » نگهداری شد و باروری پیدا كرده اند و در حر كت های تاریخی به نسل های دیگر انتقال یافته اند (قزوینی ،1374  )

 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

 

در طول سال های گذشته به دلیل عدم برنامه ریزی صحیح كه منطبق بر روانشناسی صنعتی باشد ،از طرف حكامان سر سپرده رژیم گذشته در ارتباط با صنعتی كردن جامعه ،طرح ریزی صحیحی نشده بود ،در حالی كه پیشرفت علم و صنعت(تكنولوژی )حداقل از بعد  قرن

پروژه دانشگاهی

 نوز دهم همچنان در بسیاری از كشور ها برای جبران عقب ماندگی های جامعه خود ،قدم های آهنین خود را برداشتند،به طوری كه این امر وسیله ای شد در دست قدرت های بزرگ برای چپاول و غارت ثروتهای طبیعی ،ملت های مظلوم ،وهم چنین كشتن نبوغ و استعداد های در خشان ،ملتهای جهان سوم ایران عزیز ما كه از این امر مستثنی نبود،دیدیم كه سیاست استعمار یشان چگونه در تمامی عر صه های زندگی همانند تارهای عنكبوت بر گرد این ملت تنیده و افسار همه امور را تحت تسلط خود در آورده بو دند ،گر چه بعد از انقلاب شكوهمند جمهوری اسلامی بسیاری از سیاست های غارت گرانه استكبار از سر ملت ما كوتاه شد ه بود ولی حداقل در بخش عیناً مشاهده شده كه در بسیاری از استاد كاران و تحصیل كرده هایمان در كار خانه های  كشور خودمان زیر دست و خدمه تكنولوژی غرب هستند .

 

 

قابل ذكر است كه آموزش فنی و حر فه ای در نظام فعلی دارای ضعف هایی بوده است كه توانایی جذب نوجوانان به هنر ستان ها را نداشته و حتی بعد از تحصیلات هنرستانی بسیاری از فارغ التحصیلان به راحتی نمی توانسته اند خود را با بازار كار رونق دهنده و یا با ماشین آلات جدید كار خانه ها وكار گاه ها كار كنند . . این به دلیل فرسوده و قدیمی بودن ماشین آلاتی است كه در هنرستان ها موجود است .

 

 

البته در نظام جدید به این مهم توجه شده و استفاده از كار گاه های مختلف و یا ایجاد هنر ستان های جوار كار خانه ها  تا حدود زیادی این معضل حل گشته است. نظام آموزش  متوسط با كسب اطلاع از عواملی كه شوق  جوانان را در جهت گرایش به فنی و حرفه ای و كار و دانش بر می انگیزد . از جوانان مستعد در هنرستان ها و د بیرستان ها استفاده كرده و بهترین جوانان را جذب مكان های فوق نماید .

 

 

 

 

 

این پژوهش تلاشی است ،در جهت همین هدف و به منظور دستیابی به علل و عوامل بر انگیزاننده ای  كه ممكن است در دسترس جوانان نباشد و یا ما بدان توجه نداشته باشیم . اگر ما می خواهیم  كشوری مستقل و آباد داشته باشیم ، احتیاج  به تولید  انواع كالای مورد نیاز و خدمات داریم .كالاها  و خدماتی كه بتوانند نیاز های  هزار گونه این جامع متحول و پر تلاش را تاءمین  نموده و حتی به خارج از كشور صادر كند .

 

 

برای تولید كالاهای خوب و خدمات مالی نیاز به انسان هایی با كیفیت بالا داریم . این انسان ها باید در آموزش و پرورش تر بیت  شوند . آموزش و پرورشی كه به تحصیلات فنی و حرفه ای توجه دارد . باید بداند . كه چگونه می تواند این نیروها و جوانان را جذب كرده ، آموزش دهد و وارد بازار كار نماید .

 

 

 

 

 

هدف تحقیق :

 

 

هدف از این تحقیق بررسی علل و انگیزه هایی است كه جوانان را به رشته های فنی و حرفه ای سوق می دهد .پس از شناخت این عوامل در جهت توسعه و تقویت این انگیزه ها برآئیم ، به جهت این كه هزینه ها و نیروی زیادی از سر مایه های كشور صرف تحصیلات این گونه از دانش آموزان می شود .

 

 

شناخت برخی از ویژگی های فردی ، هنر جویان كه گاهی با مشكلاتی در مدرسه ، یا محیط كار تواءم است ، ضروری است مثل :نداشتن انگیزه تحصیلی ، در رشته ای كه تحصیل می كند ، انگیز ه های جسمی و روانی ،تفاوت هایی فردی ، نقایص و محدودیت های آمو زشی از نظر نور ، رنگ ، رطوبت ، و وسایل كار و نظایر آن نیاز مندی های آموزشی یكایك یاد گیرنده ها نقایص و اشكا لات سر پرستی و از جمله عواملی هستند كه باید مورد دقت و شناسایی قرار گیرد و موجب بی رغبتی هنر جویان گردد.

 

 

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)


فرم در حال بارگذاری ...

« راههای پرورش خلاقیت در دانش آموزان دوره راهنماییشناخت عوامل خانوادگی مؤثر بر افت تحصیلی »
 
مداحی های محرم