عملکرد شغلی به تحقق اهداف سازمانی اشاره دارد که باعث افزایش سودهی بلندمدت، نرخ رشد و درآمد رضایت شغلی، بهرهوری کارکنان و بهبود کیفیت خدمات و محصول میشود(تاییگو و جیه[5]،2013).
بررسی اثربخشی طرحواره درمانی بر بهبود رضایت شغلی و کاهش فرسودگی شغلی کارکنان کارخانجات تولیدی توس چینی
و تعهدسازمانی با ترک خدمت حسابرسان
«مولین» در تعریف خود از سنجش عملکرد بر چگونگی مدیریت و ارزشآفرینی به شرح زیر تأکید دارد: «ارزشیابی چگونگی مدیریت سازمانها و ارزشآفرینی آنها برای مشتریان و دیگر ذینفعان»(مولین، 2002).
یکی از مسألههای اکثر سازمانها و شرکتهای دولتی و خصوصی کشور در مقایسه با آنچه در شرکتها و سازمانهای خارجی؛ بخصوص غرب و ژاپن دیده میشود، عدم احساس تعهد سازمانی کارکنان نسبت به سازمانی که در آن مشغول به کار هستند، است. تعهد سازمانی در سازمانها تأثیر مثبتی بر عملكرد كاركنان دارد(مسعودی اصل،1391).
تعهد مدیریت در نحوه ارائه خدمات به کارکنان که شامل: آموزش کارکنان، توانمندسازی و نحوه اعطای پاداشها، میباشد، با رضایت شغلی و تعهد کارکنان رابطه مستقیم دارد و در نهایت بهبود عملکرد در خدماترسانی به مشتریان متأثر از تعهد سازمانی و رضایت شغلی کارکنان رده عملیاتی است(باباکاس و همکاران[7]، 2003).
زمانی که یک سازمان بوجود میآید، برای رسیدن به اهداف خود نیاز به منابع و امکانات دارد. مهمترین عامل در جهت نیل به اهداف سازمان منابع انسانی است. مطالعات مربوط به تعهد سازمانی در دهههای اخیر بطور قابل ملاحظهای افزایش یافته است. توجه به تحقیقات ویژه تعهد سازمانی نه تنها توسط متفکرین مدیریت صورت گرفته است؛ بلکه روانشناسان سازمانی و صنعتی، و جامعهشناسان نیز تحقیقات زیادی را در این زمینه انجام دادهاند(طالعی، 1390).
شواهد فراوانی بیانگر این است که تعهد سازمانی یکی از عوامل تعیینکننده مهم و پیشبینیکننده قدرتمند رفتار سازمانی است(گرمابدری، 1390).
از سوی دیگر، تعهد سازمانی در اثربخشی سازمانی نقش مؤثری دارد(همان منبع، 1390).
میتوان ادعا نمود که بین چندین متغیر پیشبین نگرش کاری که روانشناسان صنعتی و سازمانی مورد مطالعه قرار دادهاند، تنها رضایت شغلی نسبت به تعهد سازمانی، توجه بیشتری را به خود جلب کرده است(آلن[8]، 2007).
افرادی که در سازمان مشغول به کار میشوند، میزانی از کار و کوشش و وفاداری خود را به سازمان میدهند و در برابر آن درخواستی بیش از پاداش مادی از سازمان دارند. آنان امنیت، احترام، رفتار انسانی، ارتباط اجتماعی با مردم و حمایت جهت دستیابی به هدفهای خود را خواهانند. اگر سازمان تنها به هدفهای مادی کارکنان توجه کند و هدفهای معنوی را نادیده بگیرد، کارکنان در سازمان به عملکرد اندک گرایش مییابند؛ زیرا توقعات آنها برآورده نشده است، هرگاه هدفهای مادی و معنوی افراد از سوی سازمان مورد توجه قرار گیرد، آنان با تمام توان خود در جهت تحقق اهداف سازمان تلاش و کوشش خواهند نمود. با توجه به مطالب فوقالذکر مسأله اصلی تحقیق حاضر این است که چه رابطهای بین تعهد مدیران به کارکنان و عملکرد شغلی آنان در اداره کل امور مالیاتی استان گیلان وجود دارد؟
1-3- چهارچوب نظری تحقیق
چهارچوب نظری روابط موجود میان متغیرهایی که در پی اجرای فرآیندهایی چون مصاحبه، مشاهده و بررسی پیشینه(ادبیات نظری تحقیق) به دست میآید را نشان میدهد(سکاران، 1380).
چهارچوب نظری تحقیق حاضر اقتباسی است از نظریه نگرشی «باگزی»[9](1992) و تحقیق میدانی که توسط «باباکاس» و همکاران صورت پذیرفته است. مدل «باگزی» این موضوع را مطرح میکند که تعهد مدیریت در نحوه ارائه خدمات به کارکنان که شامل: آموزش کارکنان، توانمندسازی و نحوه اعطای پاداشها، میباشد، با رضایت شغلی و تعهد کارکنان رابطه مستقیم دارد و در نهایت بهبود عملکرد در خدماترسانی به مشتریان متأثر از تعهد سازمانی و رضایت شغلی کارکنان رده عملیاتی است(باباکاس و همکاران[10]، 2003).
بنابراین در این تحقیق تعهد مدیریت در کیفیت خدمات متغیر مستقل تحقیق بوده که با سه عامل آموزش، توانمندسازی و پاداش سنجیده شده است و متغیر عملکرد شغلی کارکنان به عنوان متغیر وابسته است. بنابراین بر اساس ادبیات نظری و مدل مفهومی ارائه شده بهبود عملکرد کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان گیلان به میزان آموزش، توانمندسازی و پاداشهای کارکنان وابسته است. مدل مفهومی تحقیق با توجه به متغیرها و فرضیههای تحقیق در شکل 1-1 نشان داده شده است.
عملکرد
شغلی |
آموزش |
توانمندسازی |
پاداش |
تعهد مدیریت |
شکل1-1- مدل تحلیلی تحقیق
(اقتباسی از مقاله تأثیر تعهد مدیران بر تعهد سازمانی، رضایت شغلی و عملکرد کارکنان نبی ا… دهقان و همکاران)
1-4- اهمیت ضرورت انجام تحقیق
در دنیای پیشرفته و اجتماعی امروز، سازمانها، نظامهای اجتماعی هستند که منابع انسانی، مهمترین عامل اثربخشی و کارایی آنها میباشند. آنها برای دستیابی به اهداف خود به کارکنان مؤثر با عملکرد بهینه نیاز دارند و بدون تلاش و تعهد کارکنان خود، به موفقیت دست نمییابند(زکارفر[11]، 2012).
عملکرد شغلی در سازمانها فراوان مورد بررسی قرار میگیرد اما این مسأله زمانی اهمیت و ضرورت مییابد که درك کنیم، موفقیت و شکست یک سازمان به عملکرد کارکنان آن بستگی دارد. عملکرد شغلی درجهای از انجام وظایف محوله به فرد در شغل وی تعریف میشود(طاهیر سلیمان[12]، 2008).
همچنین «روجلبرگ»[13](2007)، عملکرد را فعالیتهایی تعریف کرده است که به طور معمول بخشی از شغل و فعالیتهای فرد است و باید آن را انجام دهد. زندگی در جوامع مبتنی بر دانش، چالشهای جدیدی را برای نیروی کار و همچنین سازمانها به ارمغان میآورد. به منظور بقا و رقابت، توسعه مداوم و یادگیری ضروری است. در این بین مدیران و سرپرستان به عنوان ارکان مهم سازمان، نیاز زیادی به آموزش مهارتهای مدیریتی دارند. مدیران برای اثربخشی باید دیدگاه روشنی نسبت به مهارتهای مورد نیاز مدیریت داشته باشند. به علاوه باید از مهارتها و تواناییهای لازم برای مدیران سطوح مشابه خود و سایر سطوح سازمان مطلع باشند. اگر این آگاهی وجود نداشته باشد، آنان نخواهند توانست به طور مؤثر کار کرده و بازخورد دریافت نمایند و یا سایر فعالیتهای مربوط به تغییرات کاری و آموزش و رشد فعالیتهای شغلی خود را مهیا نمایند(جنتری و همکاران [14]، 2008).
توجه به کارکنان سازمان در مورد سازمانهایی که در محیطهای رقابتی و تجاری فعالیت میکنند، از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است. مدیران عالی با علم به این که تعهد مدیریت در چگونگی ارائه خدمات به کارکنان، عامل تعیینکننده رفتار آنان در ایجاد برتری در خدمترسانی به مشتریان نسبت به رقباست، خود را متعهد به بهبود کیفیت خدمات در قبال کارکنان میدانند. تعهد مدیران در چگونگی خدمترسانی به کارکنان از طریق فرآیندهایی مانند: توانمندسازی، آموزش و توسعه و پاداشها میتواند منجر به نتایج عاطفی چون تعهد سازمانی و رضایت شغلی شود که انعکاس آن در بهبود عملکرد نمایان میشود(دهقان، 1391).
1-5- اهداف تحقیق
بر اساس مسأله تبیین شده اهداف تحقیق حاضر به شرح زیر هستند:
- سنجش میزان تعهد مدیران اداره کل امور مالیاتی استان گیلان به کارکنان
- سنجش میزان آموزش کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان گیلان
- سنجش میزان توانمندسازی کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان گیلان
- سنجش میزان پاداش کارکنان در اداره کل امور مالیاتی استان گیلان
- سنجش میزان عملکرد شغلی کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان گیلان
- تعیین رابطه بین تعهد مدیران(میزان آموزش و پاداش و توانمندسازی) و میزان عملکرد شغلی کارکنان در اداره کل امور مالیاتی استان گیلان
1-6- فرضیههای تحقیق
بر اساس اهداف تعریف شده، فرضیههای این پژوهش به شرح زیر هستند:
فرضیه اصلی: بین تعهد مدیریت و عملکرد شغلی کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان گیلان رابطه معنیداری وجود دارد.
- بین آموزش و عملکرد شغلی کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان گیلان رابطه معنیداری وجود دارد.
- بین توانمندسازی و عملکرد شغلی کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان گیلان رابطه معنیداری وجود دارد.
- بین سیستم پاداش و عملکرد شغلی کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان گیلان رابطه معنیداری وجود دارد.
1-7- تعریف نظری و عملیاتی واژههای تحقیق
1-7-1-تعریف نظری
تعهد
تعهد سازمانی، نگرشهای مثبت یا منفی افراد نسبت به كل سازمان، نه شغلی كه در آن مشغول به كارند، است و در تعهد سازمانی شخص نسبت به سازمان احساس وفاداری قوی دارد و از طریق آن سازمان، خود را مورد شناسایی قرار میدهد(زکی،1390).
عملکرد شغلی
معروفترین تعریف عملکرد توسط «نیلی» و همکاران ارائه شده است: «فرایند تبیین کیفیت اثربخشی و کارایی اقدامات گذشته »(نیلی، 2005).
مطابق این تعریف، عملکرد به دو جزء تقسیم میشود: 1) کارایی که توصیفکنندهی چگونگی استفاده سازمان از منابع در تولید خدمات یا محصولات است؛ یعنی رابطه بین ترکیب واقعی و مطلوب دروندادها برای تولید بروندادهای معین؛ 2) اثربخشی که توصیفکنندهی درجهی نیل به اهداف سازمانی است، عبارت است از مجموع رفتارهای در ارتباط با شغل که افراد از خود نشان میدهند(نیلی، 2005).
فرم در حال بارگذاری ...