:
ناوبری ,هدایت وكنترل حركت اجسام پرنده یكی از زمینه های علمی بوده كه همواره مورد توجه
محققان قرار گرفته است .بی شك یكی از بخش های مهم اجسام پرنده سیستم كنترل آنست كه وظیفه
آن ایجاد پایداری وتعادل و ع ملكرد مناسب سیستم حلقه بسته برای طی مسیر مورد نظر تا رسیدن به
مقصد است .اهمیت و حساسیت سیستم كنترل به عنوان بخشی از تمامی اجسام پرنده باعث ایجاد زمینه
علمی وتحقیقاتی به عنوان كنترل پرواز گردیده است .در كنترل پرواز طراحی سیستم های كنترل اجسام
پرنده شامل هواپی ماهاوفضاپیماها,هواپیما و بالگرد های بدون سرنشین و انواع موشك ها كه سیستم هایی
با معادلات دینامیك غیر خطی , متغیر با زمان ودارای عدم قطعیت های غیر ساختاری و پارامتری اند
مورد بررسی قرار می گیرند.
دراین میان رویكردهای كنترلی بسیاری برای دستیابی به پایداری و عملكرد مطلوب با توجه به دقت ,
سرعت و قابلیت های مانور پذیری مورد نظر در جهت غلبه و كم اثر كردن عدم قطعیت ها ,خطای مدل
سازی و …تحقق یافته است .از جمله این رویكرده می توان روش های تطبیقی و مقاوم و نیز روشهای
هوشمند مبتنی بر سیستم های عصبی و فازی و یا تركیبی از این روش ها اشاره كرد.
موشك ها از دسته ای از اجسام پرنده اند كه به دلیل شرایط پرواز وكاهش جرم در طول پرواز و تغییر
ارتفاع ضرایبی آیرودینامیكی معادلات آن نامعلوم و دارای عدم قطعیت است.
اگر چه دینامیك موشك اساسا غیر خطی است اما اگر مسئله موشك به عنوان یك م سئله خطی در نظر
گرفته شود واتوپایلوت آن از كنترل كنندهای كلاسیك مرسوم طراحی گردد با توجه به تغییر شرایط
پرواز , نقطه كار تغییر كرده و سیستم حلقه بسته از عملكرد مناسبی برخوردار نخواهد بود كه ناگزیر به
فرض مسئله غیر خطی وطراحی به روش های غیر خطی است.این مبحث در فصل دوم بیان می شود.
در فصل سوم روش های تطبیقی و مقاوم در كنترل پرواز و قابلیت روشها در مقابله با عدم قطعیت های
ساختاری و پارامتری مورد بررسی قرار می گیرد.
در فصل چهارم روش های كنترل هوشمند مبتنی بر سیستم های فازی و عصبی و بعضا به همراه روش
های تطبیقی و مقاوم مورد بحث است.
فرم در حال بارگذاری ...