فناوری به اندازه خردهفروشی هایی چون خواربارفروشی ها فراگیر شده است. صندوق های خود پرداز، کیوسک ها وتجهیزات مراکز فروشی … ، انبارگردانی، رایانه های کیفی وسیستم های مدیریت، شبکه های قیمت گذاری الکترونیکی، سیستم کنترل کننده صندوق، دستگاههای سطح سنج، مدیریت نیروی کار وابزارهای محاسبه قدرت فروش، شبکه های مدیریت امنیت برای سرعت دادن به معاملات، برچسب زنی الکترونیکی وابزارهای زنجیره عرضه جهانی ، در میان برخی از کاربردهای تکنولوژیکی که اکنون در بسیاری از عملیاتهای خرده فروشی جدید رایج است .
خرده فروشان بین المللی، بدون استثناء ، باید بتوانند مقادیر بسیار زیادی از کالاها را در شبکه های جهانی فروشگاههای موجود خود توزیع کنند. آنها برای مواجهه با چالش های ناگزیر مربوط به این امر، سیستمهای پیشرفته مدیریت انبارداری وتدارکات را که هدف اصلی شان افزایش بهره وری وظرفیت عملی است بکارگرفتهاند. برای چنین خرده فروشان ، فنآوری بابت کاهش هزینه ها در زنجیره عرضه، بهینه سازی ظرفیت حمل ونقل وایجاد ساختارهای تدارکاتی بین المللی مناسب ضروری است. وقتی این مشاغل در سطح بین المللی توسعه مییابند ومقیاس عملکرد خود را بالا میبرند، در مییابند که باید فرایندهایی را برای اتوماسیون ومدیریت تهیه وتوزیع ایجاد کنند و آنها را در سیستمهای انبارداری خودشان ادغام نمایند. برای پشتیبانی ساختارهای پیچیده حاصل، سیتم های مدیریت اطلاعات قوی برای تسهیل در ارتباطات میان شبکه عملیات درون کشوری، فروشگاهها و مراکز تصمیم گیری، کارمندان فروشگاهها و مشتریان، مشتریان وپرسنل خدمات مشتریان، حرفههای بازاریابی ومدیریت فروشگاهی بکار گرفته میشوند .
در سالهای اخیر، اهمیت تجربهی خرید لذتبخش در محیط فروشگاه برای مشتریان نیز افزایش یافته است. در واقع، نویسندگان زیادی به این نتیجه رسیدند، مصرفکنندگانی که از محیط خرید لذت میبرند بیشتر از کسانی که این لذت را تجربه نمیکنند،اقدام به خرید میکنند. لذا با جذابکردن محیط خرید میتوان تجربه خرید را در میان مصرفکنندگان افزایش داد. به طور خاص، این تجربه نقش مهمی را در روند رضایت مصرفکنندگان بازی خواهد کرد. در واقع جذاب کردن محیط خرید میتواند ارزش افزودهای به کالاها و خدمات ارائه شده در فروشگاه بیفزاید.
بسیاری از فروشگاهها تمرکز خود را بر روی انتخاب بهترین المان لذتبخش بر روی پایانه فروش برای مشغول نگهداشتن مشتریان بیشتر، خرید لذت بخش و نحوه ارتباط مشتریان با برند قرار داده اند. برای رسیدن به این امر، المانهای مختلفی مانند سالن ورزشی، میکده و رستوران برای سرگرم کردن مشتریان فعلی و جذب مشتریان جدید بهکار بردهاند. برای مثال برند معروف آرمانی رستوران معروف خود به نام نوبو را در یکی از مهمترین شعبات خود در میلان ِ ایتالیا افتتاح کرد. برند رلفرولن نیز رستوران خود را در آمریکا به گونهای ساخت که هر یک از المانهای رستوران و محیط، یادآوری از برند بود. بنابراین روز به روز متوجه این مساله میشویم که مراکز و فروشگاههای خرید تبدیل به مراکز سرگرمکننده و تفریحی نیز میشوند. فناوریهای روز دنیا ابزاری مفید برای رسیدن به این امر برای هر فروشگاهی محسوب میشوند.
2-1- تعریف مسئله
ایران به عنوان یک بازار خرده فروشی بزرگ و بکر محسوب می شود. با ورود برخی رقبای بزرگ در بخش خرده فروشی های بزرگ مانند هایپر استار می توان به این موضوع پی برد که این بازار بسیار رقابتی است و هر کدام از خرده فروشی ها ملزم به اجرا کردن برنامه های مختص به خود هستند تا مشتریان جدید کسب کرده و مشتریان فعلی خود را حفظ کنند. بنابراین با توجه به پیشرفت تکنولوژی و نفوذ آن در هر کسبوکاری به ویژه خردهفروشی، استفاده از فناوری نوین برای جذاب کردن محیط خرید و ترفیعات برای مشتری ضروری میباشد.
فاصله زیاد کشور ما با کشورهای پیشرفته در زمینه ایجاد فناوری باعث شده تا ما شاهد ورود فناوریهای جدید که در برخی موارد هزینههای سنگینی را نیز به همراه دارد، باشیم. از طرفی در بسیاری موارد شاهد هستیم که این فناوریها به طور مناسب مورد استفاده قرار نگرفته و پس از استفادهای کوتاه مدت بهدلیل عدم بهرهگیری مناسب بهطور کلی کنار گذاشته میشوند. مثال واضح آن ورود رایانههای پیشرفته در سازمانها و دستگاههای پایانه فروش در خردهفروشیهاست که به دلیل عدم پذیرش از سوی کارکنان و قصد
آنها برای استفاده از سیستمهای دستی و سنتی، استفادههای بسیار محدود و غیرقابل توجیه اقتصادی از آنها به عمل میآید. در صورتی که اگر ورود فناوری به کسبوکار مورد قبول و پذیرش کاربران آن باشد، کارایی مطلوبتری حاصل میشود.
با توجه به رشد و توسعه استفاده از فناوری (به ویژه RFID) در عرضه و فروش محصولات، ی بر ادبیات موضوع در این زمینه نشان می دهد که اکثر تحقیقهای گذشته بر مبنای معرفی فناوری، زیرساخت و نحوه پیادهسازی آن بنا شده است و تاکید بر مسائل توسعه فنی آن داشتهاند. لذا در این تحقیق ابتدا به معرفی فناوریهای نوین و کاربرد آنها در خرده فروشیها خواهیم پرداخت. سپس با تمرکز بر فناوری RFID و با توجه به اشاعه این فناوری در عرضه و فروش محصولات به بررسی پذیرش آن توسط کارمندان خرده فروشیها خواهیم پرداخت. از اینرو تحقیق حاضر با بسط مدل پذیرش فناوری TAM به بررسی عوامل موثر و متغیرهای خارجی بر پذیرش این فناوری پرداخته است. مدل TAM یکی از برجسته ترین مدلهای تئوریک در بررسی قبول یا رد فناوری جدید میباشد، که در بخش ادبیات موضوعی به تشریح آن خواهیم پرداخت. از این رو در این تحقیق با توجه به بازار ایران این مدل برای فناوری مذکور با بسط مدل موجود، متغیر ارتباط شغلی، قابلیت اثبات نتایج، سازگاری با فناوری، جنسیت، فرهنگ و تجربه در پذیرش فناوری RFID در بین کارمندان، به عنوان متغیرهای خارجی که بر سودمندی و سهولت استفاده از فناوری تاثیرگذارند، در نظر گرفته میشوند.
فناوری RFID دارای کاربردهای بسیار زیادی در صنعت میباشد که استفاده از آنها طی سالهای اخیر به شدت فراگیر شده است. با توجه به اشاعه این فناوری در عرضه و فروش محصولات، نیاز به بررسی پذیرش آن در سطح خردهفروشیها احساس میشود. فناوریهای سیستمهای همیار خرید و آینه هوشمند نیز از جمله فناوریهای به روز هستند که به توضیح هر یک خواهیم پرداخت. فناوری RFID به نسبت فناوریهای دیگر در ایران چه از لحاظ زیرساخت و چه از لحاظ دانش عمومی شناخته شدهتر است.
***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***
متن کامل را می توانید دانلود نمائید
چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)
ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه
با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند
موجود است
فرم در حال بارگذاری ...